De setting

Op deze pagina vind je een beschrijving van de algemene onderdelen van de setting. Uitgebreidere informatie is te vinden op de ledenpagina, waarvoor je kan aanmelden via de contact pagina, waarna je een wachtwoord van ons ontvangt.

De aanwezigen

Elk jaar komen de vertegenwoordigers van de Fae culturen, rassen en subrassen bij elkaar voor de viering van de vier seizoenen.

Het doel

Deze viering is bedoeld om elkaar eraan te helpen herinneren dat we elkaar nodig hebben en om de bosgeesten met offeringen, rituelen en eerbetoningen tevreden te stellen voor de komende seizoenen.

Het is een heel weekend vol activiteiten en alles is één groot feest. Er moet plezier gemaakt worden, geesten tevreden gesteld worden, er is een wilde jacht en er is een vriendschappelijke competitie voor de eer van de titel 'de Fabelachtige' of 'the Enchanted' voor een jaar.

Beide afbeeldingen zijn afkomstig van Mettie Buitendijk/Wakikasa. Heb jij een mooie foto gemaakt die goed bij de tekst past? Stuur het in naar info@defaere.nl

Het weekend verloop

Tijdens het weekend doorlopen we als het ware de vier seizoenen, als een eerbetoon aan het normale verloop van een jaar:

Zomer - Vruchtbaarheid
Vrijdag: de Offeringen en opbrengsten van de vruchtbare warme tijden

Herfst - Transformatie

Zaterdag ochtend en middag - het versieren en veranderen van de omgeving

Winter - Samenkomst

Zaterdagavond - Rond het kampvuur, dansen om warm te blijven, optredens met verhalen vertellen en gedichten voordragen

Lente - Nieuw begin

Zondag De Wilde jacht als representatie van het wakker worden van de natuur in de lente.

Personage maken

Skills

Er zal gebruikt gemaakt worden van een aangepaste versie van de Tierelier personage formulieren. Dit is een zwaar versimpelde versie van wat je normaal krijgt, maar is ook meer bedoeld als reminder voor jezelf.  

Je mag qua skills alles kiezen dat bij je personage past, maar wees sociaal en ga niet voor een zwaar overpowered personage. We zijn er niet om elkaar te overtroeven, maar om elkaar omhoog te spelen. En realiseer je ook dat het juist leuk kan zijn als je iets niet kan en andermans hulp nodig hebt.

Rassen

Onze personages zijn allemaal dicht verbonden aan de natuur en wellicht elkaar. De meeste zullen de rassen zijn die vallen onder “het kleine volkje”, oftewel feeën, faunen, nymphen, enten en kabouters. Sommige kunnen mens zijn, de meest voor de hand liggende is druïde, maar misschien een gewoon persoon (middeleeuwse tijd, van toen folklore hoogtij vierde) die meegenomen is door een fae of hier toevallig terecht gekomen is. En met uitzondering van die laatste, is iedereens doel om hier samen te zijn en het verstrijken van de jaargetijden te vieren.

Alle afbeeldingen hieronder zijn van Mettie Buitendijk. Heb jij ook een foto van jezelf als Faere wezen dat op de website mag? Mail het dan naar info@thefaere.nl

Magie

Als fae en soortgelijke wezens zijn we magisch aangelegd en er is geen limiet hoeveel spreuken we op een dag kunnen produceren, maar zijnde van het kleine volkje, gebruiken we onze magie vooral voor plagerijtjes. De duur van een spreuk is globaal één minuut, of zolang als het doelwit het leuk vind om uit te spelen.

Natuurlijk kunnen alle algemeen bekende spreuken gebruikt worden, maar we willen jullie vragen om logisch na te denken, niet alles op te lossen met magie en om het leuk te houden, dus niet constant magie casten op dezelfde persoon en een beetje afwisseling houden in je spreuken.

Denk er ook aan dat de spreuken logisch zijn bij je personage, bijvoorbeeld windblast als je een lucht elementaal of fee bent, entangle als je deels boom of plant bent of animal speak als je deels dier bent. 

Onder algemene spreuken vallen misschien calm person, want natuur en rust. Je kan ook je eigen spreuken bedenken, zoals 'Positieve energie', wat geen charm person is maar gewoon je geeft die persoon een goed gevoel en je laat dan die speler zelf vrij wat die persoon daarmee wilt doen.  

Ook hierbij geldt dat het juist leuk is als niet iedereen alles kan, dus dat iemand kan ontsnappen bij tikkertje omdat hij wel tree travel kan en jij niet, of dat een dier je verstopplek kan verklappen aan iemand die met dieren kan spreken.

De 7 spelpunten

Alle afbeeldingen hieronder zijn van Wakikasa en beelden situaties uit van de zeven spelpunten. Heb jij ook een mooie foto die hier past? Mail het dan naar info@defaere.nl

1 - Speel empathisch 

Probeer in te schatten wanneer je mag escaleren en juist moet deëscaleren. Wanneer je ziet wanneer mensen niet in rol zitten kan je hen 'van de bank' trekken en betrekken in het spel.

Ga desnoods een drankje drinken met deze persoon. Niet iedereen zit even makkelijk in zijn rol.

 

2 - Speel om andere liften en op te spelen

Als iemand beroemd is, val deze persoon lastig als een groupie of ga achter zijn rug praten met iemand anders over hem. Als hij groot en imposant is, laat zien dat je beetje schrik hebt voor zo iemand. Als iemand echt lief en schattig is, betuttel het een beetje. Kijk wat er gebeurt als je zo met anderen omgaat.

 

Wat nog veel belangrijker is; Als iemand een spel heel goed zou moeten kunnen spelen, maar dat OC niet kan, geef hem krediet en verlies. Geef die persoon ook dat gevoel dat die het kan. Want wanneer jij dat moment nodig hebt om jouw spel te laten schitteren, bijvoorbeeld als bard terwijl je geen noot kan zingen, krijg je dat applaus ook! (En verdient ook, want je doet het immers wel) en IC ben je dan de bard waar iedereen lyrisch over is.

 

3 - Speel om te verliezen

Er valt echt niets winnen, winnen is onmogelijk in dit type LARP. Je kan geen ultimate power of uber armor scoren, want het is er domweg niet. Er geen schat der eeuwen die je kan looten. Wat is dan wel waar speel je dan voor? Je speelt voor het verhaal en je medespelers. Wees jaloers op de kandidaten van de Fabelachtige titel. Ga strijden voor een plekje en ga drama maken als het niet lukt en boos lopen mokken. Hiermee laat ook zien hoe belangrijk die verkiezing is. Laat je overdonderen en laat je dingen overkomen. Vaak ontstaan er hele mooie en intieme spelmomenten met klein drama. Laten we eerlijk zijn, we zijn hier allemaal toch wel een beetje dramaqueens en kings.

 

4 - Maak er iets moois van

Wij geloven het wel. We zijn toverwezens op een feest, dus als jij een spectaculair verhaal verteld en je laat een vuurbal uit een kampvuur in de lucht ontploffen. Ik hang aan je lippen (ook als je verhaal niet zo goed is, zie tip 2). Als jij zo glad bent als een aal en je streel mijn ego, dan ben ik verkocht ik doe alles voor je, dat is het effect van charmeren. Nee ik ben daar niet immuun voor, wat een onzin. ;-)

Ga ervoor, zowel uitvoerder als doelwit.

 

5 - Speel voor de derde persoon

Een geheim lekt niet zomaar uit, daar moet je voor spelen. Dus vertel het aan iemand om zo te zorgen dat iemand anders het 'per ongeluk' kan horen. Als je Fae ziet zoenen of klef doen, zeg er wat van, maar niet tegen het koppel, ga lopen zaniken tegen een ander, maar wel zo hard dat het koppel je hoort. Dan betrek je namelijk omstanders in deze scene. Als je iemand ruzie ziet maken, stop het gevecht niet, maar maak een hoop banter naar anderen. "zag je dat net, die gozer ging uit zn stekker, is hij wel in orde". 

 

6 - Blijf in je rol

Als je meedoet met zo'n evenement probeer in je rol te blijven. Kom vrijdag vroeger om met elkaar bij te kletsen en probeer daarna zoveel mogelijk in je rol te zijn. Lol trappen, drinken en sterke verhalen uitwisselen kan ook IC.

 

7 - de wet van de overmacht

Dit is vrijwel niet denkbaar hier, maar mocht er nu toch onverhoopt iets gebeuren en er breekt een IC gevecht uit, hanteer dan de wet van overmacht; hij met mes wint, hij met pistool wint, hij met vuurbal wint. Maar nu komt de truuk, de verliezer bepaalt de mate van verwonding, of deze ernstig is of niet, of dat hij de klap ontweek en alles goed is.

Maak jouw eigen website met JouwWeb